Monday 3 June 2013

DIY Hantaran Tunang

Hi,

Harini saya nak share experience membuat hantaran tunang sendiri.
Masa tunang haritu (26/5/2013) saya decide nak DIY je hantaran since upah gubahan mencecah 200-400 (depends on design yang kita nak). Since dah last minute, options saya sangat limited. ;p

Membuat hantaran ni x lah begitu susah/require extreme creativity.
Let's list out the steps yang saya rasa perlu dilakukan:

1) Decide the Design
Google search hantaran tunang dan pilih design yang anda sukai. Masa saya google haritu, saya short list kan jenis2 design hantaran and arrive to the following choices:


Yang ni comel, semua letak dalam box tu. Senang nak handle. X payah base2. Tapi memandangkan budget sangat tight, saya skip design ni.


 Yang ni pulak saya suka sebab bunga penuh.Tapi sebab saya kedekut x nak guna bunga banyak sangat. Saya memang anti pembaziran. Kalau boleh x payah hias2. Nak bagi hadiah, balut jela dengan wrapper. But the whole world knows that's not gonna happen. hahaha.


OK. Yang ni saya suka base dia. Makes everything looks simple and elegant. Lagipun x perlu bunga banyak sangat. Haha. Cost saving & elegance! What more can you ask for?


Yang ni not bad. Tapi dia design dalam dulang yang siap boxed shaped container tu. I think to sewa adalah leceh sebab last minute. 
Nak beli sendiri saya dah tengok harganya adalalah mahal!

(Semua gambar dia atas not sourced from me. Semua googled up).

Ok so, saya dah decide nak buat design yang second tu. Nampak suci jeee...

2) Choose theme colour

Ok. Baju saya x cari lagi time tu. Tapi saya tau deep down, saya suka yang nampak suci2, romantic sikit. Hehe.
Jadi, warna pilihan saya adalah WHITE, CREAM & RED untuk keseluruhan tunang (Including baju, hantaran, etc).

3) Visualize & list barang2.

Since dah decide design dan theme colour, saya pun start cari barang2. Barang2 yang dibeli pun saya ikut theme color.

Barang2:

Sejadah - Warna Gold
Tuala - Light champagne
Chocolate - Ferrero Rocher
Kain pelikat - Warna Black-ish Blue (yang ni out sikit dengan theme colour tapi tuan punya badan yang pilih)...
Lagi 3 dulang, sirih, buah dan kek.

Total : 7 dulang :)

Ok. Untuk hiasan dia, saya imagine nak RED & WHITE roses only! x nak bunga lain.
Dan saya x nak crowded sangat (padahal jimat cost).

Untuk base, saya nak white satin, dengan ada hiasan kat penjuru dia warna gold. Macam dalam gambar tu silver kan. Saya nak gold.dangle dangle.. comel kan. hehe.

Jadi, saya pun start mencari kedai2 untuk beli barang2 ni...

4) Shop hunting

Saya start googling for kedai barang hantaran.

Ada orang recommend kedai dekat dengan balai Polis Dang Wangi. What? Kat mana tu?

Anyway, jalan punya jalan setelah meratah sepanjang jalan TAR, dan area2 sekitarnya, saya jumpa favourite shop saya ---> Sin Yin dekat Semua House (Location: Masuk Semua House tu, pergi tangga yg kat tengah dunia, turun bawah, turn right then keep left).

Kenapa saya suka shop ni?

1. Boleh parking kat Semua House tu. Kalau dah prepare dengan list, x lah jadi mahal sangat parking (x lama dan x kena datang banyak kali).
2. Kedai dia most of the barang saya perlu ada disitu. Saya dah try tanya Syarikat Reben la apela.. Tapi dia ada partial je dr list barang saya nak tu.
3. Harga dia berpatutan. (Cost Saving, Cost Saving!).

OK. So dah jumpe kedai, mari memborong!.

Antara list of barang saya kena beli:

1. Gabus bentuk bantal (Sebiji dalam 2-3 ringgit je).
2. Satin putih (yang ni beli kat Kamdar) - 2 metre. Yang ni satu metre boleh belah 4 cukup untuk balut gabus  - Beli satin murah je. Dalam 4-5 ringgit semeter.
3. Glue Gun & isi dia.- About RM10
4. Foam (span) untuk balut gabus bantal. Yang ni biar dia nampak macam gebu sikit. Saya beli sekeping je. RM4 kalau x silap.
5. Pin Peniti
6. Safety pin kecik2.
7. Bunga (White& Red roses), semak2 yang kecik2 bunga dan daun dia tu untuk penuhkan hiasan. - Per bunch dalam RM7.50. Beli dalam 5 Bunch?
8. Dulang - Yang ni saya pilih dulang yang boleh hold base. Jadi, x boleh ada kotak ke apa ke.
9. Alas Dulang. Satin Ya'll. Fav saya.
10. Ribbons.. - Gold, White, Cream Colour, Pink. Sume ikut theme. ~ RM20 total.

Ok. Total.. Saya x ingat. About RM200 kot..
Kalau minus dulang atau sewa dulang, boleh lagi jimat. Kalau nak sewa dulang, kat sini ada: ChicaDIY.

Kalau malas nak beli barang2 di atas dan nak request set DIY, boleh request (send email) to the same Blog, ChicaDIY.

OK. All in all, dah siap preparation untuk buat hantaran sendiri ni (DIY).

Sekarang, masa untuk memerah kreativiti anda! chewah. xdela sangat pun. Susun2, gam. tuje. Saya split post buat hantaran tu sebab panjang sangat. Click sini untuk ke steps2 membuat hantaran.






1 comment:

  1. Blue Titanium's Profile - Team Profile | TITANIAN ARTS
    Blue black titanium rings Titanium is a unique Tiki brand based on titanium tv the titanium joes Tiki brand and includes ecosport titanium their unique blue-tiki pepper, titanium water bottle tiktokka sauce and traditional Hawaiian

    ReplyDelete