Monday 23 September 2013

Cara-Cara Membuat Hantaran Tunang

Ok. Setelah berhempas pulas membeli barang, tiba masanya menampal2 barang. :)

So, after making sure all required equipments dah ada, saya proceed:

1. Tampal sponge dekat gabus.
Sponge tu saya gunting 4 segi. Sekeping boleh bahagi 8 terus.
Tampal bahagian atas sahaja. Bawah xde orang nak tengok. X de snap picture pun...
Sume sponge menggunakan glue gun sahaja ditampal.
Saya rasa guna double tape pun boleh sebenarnya sebab nanti nak letak satin on top dia. x yah kuat sangat.

2. Tampal satin over the sponge n gabus.
Yang ni kena banyak bersabar. Kalau ada glove bagus. Sebabnye bila gam tu, panas gam tu.. tapi kena tekan kain biar kemas dia lekat.. so.. kalau xguna benda2 ke untuk press kain tu (biar dia kasik lekat), gam tu lekat kt tangan kita. bila tarik sakit hokey!.

Tampal sikit2.. biar kemas.. mak sure x de gelembung2..Bahagian bawah x payah.. xde orang nak tengok. Saya beli kain 3 meter dapat potong 8.

Saya buat sume 8 ketul gabus sekali harung je.. senang..

3. Tampal hiasan bucu. 
Ha! yang ni saya ada gambar! hehehe.. guna glue gun, ratakan gam kt bahagian belakang hiasan bucu, tampal jurai2 dia tu then tampal kt gabus tu..Ok comot k gambar.


As mentioned in my related posting about barang2, saya beli bucu tu sepeket2 dekat SinYin Semua House. Click here to view!

4. Susun Bunga & Barang2

Saya cuba lipat sejadah, susun bunga celah2 dia dan estimate size barang2.
Sebelum gam, susun dulu!! nanti x muat pulak banyak sangat barang.

5. Gamkan bunga2, gubah dan pin sana pin sini



Tadaaaaa!!! Dah siap :). More pictures will come soon. Any questions, feel free to ask me in the comments section k!

1 comment: